Typy obchodních strategií

Několik známých a ozkoušených obchodních strategií:

Scalping

Scalping je jedna z nejznámějších strategií. Obchodník, který používá tuto strategii se nazývá scalper. Cílem této strategie je otevření krátkodobého obchodu, obvykle v řádu minut či dokonce vteřin a rychlého vystoupení z trhu jakmile je dosaženo malého zisku. Důležité pro scalpera je nastavení stop lossu (stop loss je manuálně nastavená hodnota na platformě, při které se pozice automaticky uzavře) velice blízko ceny otevření obchodu. Při této strategii dochází k otevření mnoha obchodů během jedno dne. Jedná se o velmi náročnou techniku obchodování z hlediska disciplíny.

Fading

Fadingový obchodník vstupuje do příslušné pozice vždy, když cena příslušného aktiva prudce vzroste nebo naopak prudce klesne. Například pokud cena aktiva prudce vystřelí nahoru, začnou obchodníci v dlouhé pozici (anglicky ,,Long position” znamená spekulace na růst ceny aktiva) vybírat své zisky prodejem, a tudíž dojde ke korekci ceny. V tu chvíli vstoupí do trhu fadingový obchodník, který se snaží vydělat na této korekci. Jedná se o velmi pokročilou obchodní strategii určenou pro zkušené obchodníky.

Obchodování denních pivotů

Zde se obchodník snaží koupit akcii za nejnižší denní cenu a prodat ji naopak za nejvyšší, přičemž z maxima a minima plus zavírací ceny předchozího dne jsou vypočítány tzv. pivotní body. Tyto hranice pak fungují jako významné denní supporty a resistence. Obchodování denních pivotů je obzvlášť populární na měnovém trhu a u futures kontraktů, kde jsou trhy dostatečně volatilní a často se na nich vyskytují supporty a rezistence.

Obchodování fundamentálních zpráv

Obchodování fundamentálních zpráv je založeno na sledování zpravodajství. Obchodník sleduje zprávy z trhu a na jejich základě pak otevírá příslušné pozice.

Momentum

Obchodníci, kteří používají tuto strategii, se snaží najít trh, který se výrazně pohybuje určitým směrem. Jejich cílem je co nejdříve podchytit trend a vydělat na něm.

Swing trading

Při této strategii se obchodník snaží podrobně analyzovat vývoj ceny aktiva a na základě této analýzy vstoupí na trh. Svou pozici drží několik dnů i týdnů. Nastavení stop lossu je ve většině případů vzdálenější než u ostatních strategií. Swingové obchodování je poměrně psychicky náročné, protože obchodník musí držet své pozice delší dobu.

Základní vstupy z hlediska technické analýzy

Společně se strategiemi jsou sledovány také tzv. technické signály, které napoví obchodníkovi, kdy je vhodné vstoupit do pozice. Jejich logika vychází z technické analýzy. Zde jsou ty nejznámější:

Sledování trendu (trend following)

Obchodník se snaží podchytit trend a při jeho změně vystoupit z pozice. Jednou z možností je sledovat klouzavý průměr, protože pokud dojde k překřížení tohoto průměru s cenou, může to naznačovat změnu nebo konec trendu.

Obchodování proti trendu (counter trend)

V tomto případě se obchodník soustředí na situace, kdy jde trh určitým směrem a je doprovázen drobnými korekcemi v podobě supportů a rezistencí. Na těchto místech obchodník vstupuje do pozice. Jedná se o složitější technické signály.

Prolomení (breakout)

Zde se obchodník snaží nalézt maxima a minima v rámci určitého období. Využívá se k tomu opět supportů a rezistencí. Pokud se trhu podaří tyto významné hranice prorazit, obvykle to znamená velký pohyb nad nebo pod tyto hranice a to je signálem k otevření pozice.